Werk jij met kinderen?





Spelen met perspectieven

"Van gelukkige leraren, leer je de mooiste dingen "
Loesje


Teamdag, Studiedag, Verdiepingsdag, of Inspiratiedag, deze dag is een dag voor iedereen die met kinderen werkt, of in opleiding is om met kinderen te werken. Een dag om op te laden, te onderzoeken, wijsheid uit te wisselen en verfrissende perspectieven te ontvangen. Op een fijne, natuurlijke locatie, ervaringsgericht en echt de tijd nemen met elkaar. Deze dag gaan we "Offline for a better connection." Met jezelf, elkaar en natuurlijk voor de kinderen met wie jij werkt.

Bij het werken met kinderen gaat veel energie naar het ORGANISEREN van het werk. Terwijl het hart van de meeste professionals gaat naar de ONTWIKKELING van kinderen. Echt in contact zijn, ervaringsgericht kunnen werken en aansluiten op de belevingswereld van de kinderen.



Kind Centraal

De hele dag neem je, figuurlijk, een kind uit jouw groep met je mee. Een waargebeurde casus van een klnd die jou puzzelt. Een kind waar je misschien zorgen om hebt. Of waar je maar geen grip op krijgt. Die storend kan zijn in de groep. Of een kind waarvan je denkt dat er meer in zit dan er nu uit komt. Elke deelnemer brengt zo haar eigen onderzoeksvraagstuk met zich mee, waar we vanuit verschillende perspectieven naar gaan kijken. Misschien valt je een nieuw inzicht binnen, of kun jij die ene collega een gouden tip geven in haar casus. Met elkaar vertegenwoorden we een hele groep kinderen!



Kind perspectief

Anders dan het kind heb jij zowel het perspectief van een kind als van een volwassene tot je beschikking. We onderzoeken samen hoe we kunnen spelen met die verschillende perspectieven en ervaringen. Weet jij nog wie jouw leerkrachten waren? Hoe waren diegenen voor jou? Wat voor kind was jij zelf? Verlegen? Druk? Braaf? Vol kattekwaad? Liever binnenspelen of buitenspelen? Huishoek of bouwhoek? Of van alles wat? Wat is voor jou het allerbelangrijkste in de begeleider die jij voor kinderen wilt zijn? Soms zijn we zo druk in leerkracht DOEN, dat we niet toekomen aan welke leerkracht je wilt ZIJN.



Onderzoeken

Hoe komt het dat je soms een dag hebt dat alles vanzelf lijkt te gaan. Je bent in contact met de kinderen, je activiteiten gaan moeiteloos, het is gezellig in de groep. Wanneer wordt het hard werken en wanneer wordt het spelenderwijs onderzoeken, leren en creƫren? Wat is er voor jou nodig om werkelijk te kunnen inspelen op een kind en betreffende situatie? En net zo boeiend: Hoe blokkeren we, ondanks alle goede bedoelingen, de flow in onszelf en in de kinderen?



Natuur

Even op adem komen, zodat je de blaadjes hoort ritselen door de wind, en als een kind het zand kan zien draaien. Water dat glinstert en natuurlijke materialen die de verbeelding prikkelen. Even stilstaan, zodat je de tijd hebt om te wachten tot een slak zich laat zien, zoals ook jouw eigen verwondering en wijsheid.



We planten een bos!

Uit naam van elke klant met wie we dit jaar samenwerken, worden twee bomen gepland. Hoe we dat doen? Samen met de organisatie Trees For All planten we bomen, herstellen bestaande bossen en maken mensen bewust van het belang van bomen. Dichtbij huis, maar ook verder weg met duurzame bosprojecten in ontwikkelingslanden. Zo compenseren we ruimschoots onze CO2 uitstoot van onze vuurcirkels